poniedziałek, 28 grudnia 2015

KIEDY WARTO PRZEPROWADZAĆ OCENĘ EKSPERCKĄ?

KIEDY WARTO PRZEPROWADZAĆ
OCENĘ EKSPERCKĄ?

Ocena ekspercka to znakomity punkt wyjścia do prac nad zmianą projektu lub oceną
użyteczności. Pozwala dobrze poznać produkt i jego użytkowników, a także zapewnia cenne
informacje. Jeśli musisz np. napisać plan testów użyteczności, w trakcie oceny eksperckiej
możesz wykryć obszary, na których warto się skoncentrować. Jeżeli uznasz, że dane zadanie
jest wyjątkowo trudne, warto sprawdzić tę hipotezę na prawdziwych użytkownikach.
Gdy przystępujesz do modyfikowania projektu, musisz zrozumieć, co działa dobrze, a co źle
w istniejącym produkcie. Ocena ekspercka to tani i szybki sposób na uzyskanie tego efektu.
Jeśli nie masz czasu ani środków na badania z udziałem prawdziwych użytkowników, ocena
ekspercka jest nieocenioną metodą, która pozwala skoncentrować się na odbiorcach produktu.
Najlepszym momentem na przeprowadzenie oceny eksperckiej jest sam początek projektu.
Technikę tę zastosuj, zanim poznasz żargon klienta, powody prac nad projektem i politykę
wewnętrzną firmy. Pozwoli Ci to zachować czysty umysł w trakcie oceny. Znacznie łatwiej
będzie Ci korzystać z produktu z perspektywy początkującego użytkownika, jeśli rzeczywiście
nim będziesz.


Sprawdź także: Jak stworzyć wpis gościnny?


JAK PRZEPROWADZAĆ OCENĘ EKSPERCKĄ?


Aby przeprowadzić udaną ocenę ekspercką, musisz ustalić pewne informacje na temat
użytkowników produktu. Potrzebujesz też zestawu dobrych praktyk (heurystyk), z którymi
możesz porównać istniejące rozwiązania.

KIM SĄ DOCELOWI UŻYTKOWNICY?


Jeśli zamierzasz korzystać z produktu, wcielając się w początkującego użytkownika, musisz
wiedzieć, kto jest odbiorcą produktu. Poproś klienta o szczegółowe informacje na temat
obecnych użytkowników. Jeśli pracujesz nad zmianą projektu pod kątem nowej grupy
odbiorców, dowiedz się czegoś także o nich.
Zapisz listę docelowych użytkowników. Klientami internetowego sklepu z modnym obuwiem
mogą być:
􀀟 interesujące się modą zamożne kobiety w wieku od 25 do 45 lat;
􀀟 interesujące się modą kobiety w wieku od 18 do 24 lat, dysponujące ograniczonymi
środkami;
􀀟 mężczyźni w wieku od 25 do 50 lat, którzy kupują obuwie dla partnerek.

Sprawdź także: Pozycjonowanie sklepu internetowego


JAKIE SĄ NAJWAŻNIEJSZE ZADANIA WYKONYWANE PRZEZ UŻYTKOWNIKÓW?

Następnie zapisz zadania, które użytkownicy muszą wykonać w trakcie korzystania z produktu.
Wykonaj to ćwiczenie dla każdej głównej grupy użytkowników. Kobiety w wieku od 25
do 45 lat będące główną grupą użytkowników przykładowego internetowego sklepu
obuwniczego mają jedno najważniejsze zadanie — zakup pary butów.
Zadanie to trzeba podzielić na serię podzadań prowadzących do zakupu:
  • 􀀟 szukanie odpowiednich butów;
  • 􀀟 wyświetlanie szczegółowych informacji na temat butów;
  • 􀀟 podejmowanie decyzji o tym, które buty kupić;
  • 􀀟 wybór odpowiedniego rozmiaru;
  • 􀀟 ustalenie warunków dostawy;
  • 􀀟 płacenie za buty.

Oto inne zadania omawianej grupy użytkowników:
  • 􀀟 zwracanie niechcianych butów;
  • 􀀟 tworzenie krótkiej listy butów (np. w celu zastanowienia się nad wyborem
  • lub przesłania znajomym);
  • 􀀟 szukanie odpowiednich butów;
  • 􀀟 wyświetlanie szczegółowych informacji na temat butów;
  • 􀀟 przesyłanie szczegółowych informacji o butach przyjaciółce;
  • 􀀟 decydowanie się na zakup określonych butów.

Konieczne może być też uwzględnienie mniej istotnych grup użytkowników — mężczyzn
i młodszych kobiet o mniej zasobnym portfelu. Wymaga to dodania nowych zadań:
  • 􀀟 zakup karty upominkowej;
  • 􀀟 wyszukiwanie modnych okazji..


2 komentarze:

  1. Bardzo dobrze w takim przypadku jest poczekać na różnego rodzaju wyprzedaże w sklepach. Jedną z nich jest Black Friday https://www.cashbill.pl/blog/platnosci-online/black-friday-z-wykorzystaniem-platnosci-online-jak-przygotowac-sie-do-corocznych-zakupow-w-internecie i w przypadku źle zakupionego towaru, zasze mamy świadomość że kupiliśmy go po dobrej obniżce.

    OdpowiedzUsuń